Open Site Navigation
Logo MKB online marketing
  • Wiljan

Wat is Voice search en wat betekent het voor mijn seo?

Voice search is steeds belangrijker aan het worden. Maar wat is het precies en en hoe speel ik er op in? In deze blog leggen we dit kort uit.


Wat is voice search?

Wat is voice search?


We praten steeds vaker tegen onze “slimme apparaten”, zo geven we onze telefoon opdracht iemand te bellen of te navigeren. Ook krijgen we steeds meer slimme apparaten in huis zoals smartspeakers als Google Home of Alexa.


Naast dat we deze slimme apparaten opdrachten geven stellen we ze ook steeds vaker vragen, dit heet voice search, het ouderwets googelen maar dan met de stem.


Voice Search kan via elke apparaat met een microfoon. Maar het wordt vooral via Home Assistant apparatuur (Google Home, Alexa) en via smartphone gebruikt. Het is een gemakkelijke manier om wat op te zoeken zonder je apparaat te moeten pakken google te openen en het in te typen. Ideaal voor bijvoorbeeld tijdens het koken of autorijden om bijvoorbeeld een supermarkt of winkel te vinden.


Home Assistant apparatuur maakt al langer gebruik van spraakopdrachten. Voice search biedt ook mogelijkheden voor onderweg. Bijvoorbeeld wanneer personen op zoek zijn naar het dichtstbijzijnde supermarkt of kledingzaak.




Hebben gesproken voice search zoekopdrachten invloed op SEO?


Voice search van Google werkt middels stemherkenning. Zodra u de zoekmachine van een gesproken zoekopdracht voorziet, ontvangt u binnen enkele seconden een aantal mogelijkheden of antwoorden. Afhankelijk van de ingesproken opdracht uiteraard.


Dit maakt het zoeken niet alleen sneller, maar ook veiliger en efficiënter. Voice search gaat zeker in de toekomst een grote invloed hebben op de google optimalisatie of SEO zoals we die nu kennen.


Verandering van zoektermen


Een van de veranderingen is dat gesproken zoekopdrachten anders worden geformuleerd. Als je typt hou je het kort en krachtig met steekwoorden. Maar als je tegen een apparaat praat stel je je vraag in spreektaal. Dit is een volledige uitgebreidere zin.


Hier enkele voorbeelden:

Voice search op mobiel


Getypte zoekterm:

Weer Zeeland


Voice search:

Wat is de weersverwachting voor morgen in zeeland?


Getypte zoekterm:

Lokaal online adverteren


Voice search:

Wat is de beste manier om lokaal online te adverteren?


Bij voice search worden de zoekopdrachten dus vooral ingegeven als spreektaal. Getypte zoekopdrachten maken vooral gebruik van korte keywords. Terwijl er bij voice search iets gevraagd wordt aan Google alsof er een gesprek plaatsvindt tussen twee personen



Effect Voice search op Seo


Strijd om de 1e plaats en future snippets


Google geeft in veel gevallen direct hardop antwoord op de vraag die wordt gesteld. Ze selecteren een stukje van een website en lezen dit voor. Dit is vaak de website die op de eerste pagina staat. Daarom is de 1e plaats in Google steeds belangrijker. Ook omdat als mensen een vraag stellen vaak hun telefoon niet vast hebben en daardoor ook niet verder kunnen scrollen naar de andere zoekresultaten.


De 1e plaats in Google is dus erg belangrijk. Maar daar wordt niet alles mee bepaald. Het stukje wat Google voorleest heet een featured snippet. Het is geselecteerd als het meeste geschikte antwoord voor de vraag. Deze featured snippet komt echter niet altijd van de eerste pagina in de zoekresultaten. Als een andere pagina beter is geoptimaliseerd voor deze featured snippet dan wordt dit antwoord voorgelezen. Optimalisatie gebeurt onder andere door met op je website met code (schema) aan te geven dat het geschikt is voor zo'n


featured snippet. Wilt u hier meer over weten? Neem dan gerust contant op we geven u graag advies.



Marketing voor het mkb

Moet ik me er nu al druk om maken?


Voice Search is niet alleen iets voor de toekomst ook voor nu maakt Google voice search het verschil. Meer dan de helft van alle opdrachten die de zoekmachine te verwerken krijgt, wordt ingesproken. Toch wil dat niet zeggen dat alle bedrijven al gebruik maken van deze mogelijkheid. Dit terwijl voice search volgens de trends een belangrijk onderdeel gaat uitmaken van SEO. Nu, maar zeker ook in de toekomst.


De concurrentie straks een stapje voor zijn betekent nu investeren in Google voice search en uw pagina’s te optimaliseren voor longtail keywords en featured snippets.


Wilt u uw concurrentie voor zijn en meer online resultaat halen? We geven u graag advies over de mogelijkheden, neem gerust contact op!





1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven