top of page
  • Foto van schrijverAnna-Lena

Schrijven voor SEO

Bijgewerkt op: 31 mrt. 2023

68% van alle online sessies begint bij Google. En in Google concurreert u met miljoenen verschillende websites. Uw website staat dus niet zomaar bovenaan. Daarvoor moet er toch echt wel wat gedaan worden aan SEO. Het belangrijkste onderdeel van SEO is de content, en dus de tekst. Maar hoe schrijf je nu voor SEO? In deze blog leggen we het uit.





“Google houdt pas van je als alle anderen dat al doen”. – Wendy Piersal

SEO betekent Search Engine Optimalization. In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Op de vraag wat de doelstellingen van SEO zijn, zullen waarschijnlijk de meeste mensen antwoorden “met mijn website bovenaan staan in de zoekmachine”. In principe is dit antwoord niet fout. Maar dit is slechts een onderdeel van SEO. Schrijven voor SEO is namelijk cruciaal om het SEO doel te bereiken.


Maar waarom “Schrijven voor SEO”?

Goede zichtbaarheid en scoren in zoekmachines leidt automatisch tot hoge bezoekersaantallen. Dat bereikt u door een goede inzet van zoektermen, beter bekend als keywords. Maar niet zomaar een. U moet precies die keywords in teksten, bijdragen, landingspagina’s en links verwerken, die uw nieuwe potentiële klant ook in Google zou invoeren. Pas dan besluit Google dat u relevant bent voor de zoeker van het keyword. Meer over keywords leest u in dit blog.


Maar als u met uw website een goede positie heeft bereikt in de zoekresultatenpagina's, betekent dit niet automatisch dat de zoeker op uw resultaat zal klikken. U moet namelijk ook de indruk wekken dat uw website precies dat biedt wat de gebruiker zoekt. Daarom is de keuze van een geschikte titel en metabeschrijving ook van groot belang. Natuurlijk moet de inhoud van de website ook kloppen. Anders zal de bezoeker uw website snel weer verlaten en u bereikt hoge bouncepercentages.


De werking van Google

Google. Het synoniem voor zoeken op internet.

De manier waarop Google als zoekmachine werkt, lijkt ingewikkeld te zijn. Maar als u in grote lijnen begrijpt hoe dit systeem werkt, begrijpt u ook de principes en het belang achter het SEO-schrijven.


Google komt op een website en begint te lezen. Google indexeert dus een website op basis van bepaalde elementen. Als er tijdens het indexeren problemen optreden, door bijvoorbeeld storingen, fouten, niet werkende links en plagiaten, wordt een website niet getoond bij de zoekresultaten. Controleer daarom regelmatig de technische toestand van uw website.


Naast het indexeren van een website kijkt Google ook naar de relevantie voor een zoeker. Google wil namelijk het best mogelijke zoekresultaat presenteren. Daarvoor gebruikt Google een algoritme. Als websitebeheerder moet u zich houden aan de gebruikersvoorwaarden van Google. Houdt iemand zich niet aan de voorwaarden van Google, wordt diegene automatisch naar achteren gezet in de resultatenlijst.












De vier pijlers van succesvol schrijven voor SEO

Voordat u begint met schrijven, moet u een plan maken. Wat wilt u bereiken? Wie wilt u bereiken? Hoe wilt u iemand bereiken? Via een blogbijdrage? Via een column? Of via een wetenschappelijk artikel? Schrijft u op wat uw doelen zijn en houd hier de hele tijd rekening mee.


1. Doelgroeponderzoek

Wie is überhaupt uw doelgroep? Heeft u al hier eens over nagedacht? Als u uw doelgroep niet kent, denk eens na over wie uw doelgroep is en wat ze op uw website willen vinden. Is er een bepaald thema waarover u moet informeren? Wat is de gemiddelde leeftijd? Waar brengen ze de meeste tijd door op uw website? Waar verlaten ze uw website? Een goede analyse van uw doelgroep en het bezoekergedrag is belangrijk om de volgende stappen uit te voeren. Het doel is ten slotte dat u meer aandacht op internet en daardoor meer bezoekers krijgt, toch?


2. Keywordonderzoek

Een keyword is niet alleen letterlijk de sleutel tot succes, maar ook figuurlijk. Een website heeft namelijk veel bezoekers nodig om succesvol te zijn. En die kunnen uw website alleen heel goed in de zoekmachine vinden als u deze van goede keywords voorziet. Als mensen dan naar bepaalde dingen zoeken en hier keywords voor intoetsen, komen ze hopelijk bij uw website terecht. Vooral als u bovenaan de resultaten staat.


Google kiest voor websites die het best aansluiten op de zoekterm. Soms is slechts één woord niet voldoende. “Contextueel zoeken” betekent dat er niet in losse woorden gedacht wordt, maar in onderwerpen. En dan zijn het niet meer enkele keywords, maar meerdere, die bij elkaar horen. De zoekmachine begrijpt aan de hand van deze woorden welke pagina waarschijnlijk de vraag beantwoordt, ondanks dat deze keywords niet exact daarin voorkomen.


Dus: voordat u begint met schrijven, maak een lijst met woorden die uw klant in de zoekmachine zal typen. Gebruik deze woorden vaak op uw website, maar overdrijf niet! Het moet ook een mooie tekst voor de lezer woorden, en niet alleen voor Google.


3. Schrijven en optimaliseren voor SEO

Teksten schrijven lijkt eenvoudig. Maar hebt u al teksten rond een keyword geschreven? Goed gestructureerde teksten? Nee? Dan hebben wij hier 9 tips voor u.


2. Schrijf zoekwoorden in de titel.

3. Verwerk de zoekwoorden in de meta-beschrijving.

4. Schrijf zoekwoorden in de inleiding.

5. Plaats het hoofdzoekwoord halverwege de tekst.

6. Verwerk de ondersteunende zoekwoorden.

7. Plaats afbeeldingen op de pagina.

8. Geef afbeeldingen een duidelijke omschrijving.

9. Plaats interne links met zoekwoorden.



4. Link-building

Links kunt u binnen SEO vergelijken met “aanbevelingen”. Aanbevelingen naar, vanaf en binnen uw website zijn altijd goed. Een website met goede en unieke content trekt dus aanbevelingen en links aan. Belangrijk is dat het serieuze, vertrouwde, relevante en authentieke links zijn. Hoe meer serieuze links, hoe beter zoekmachines uw website kunnen vinden.


Alles begrepen? Dan gaat u nu aan de slag! Analyseer uw doelgroep, bedenk goede krachtige keywords, schrijf unieke teksten en gebruik serieuze links. Veel succes!



Meer weten?

Lees hier over Seo in zeeland


Of neem contact op en nodig is ons uit voor een bakje koffie.







bottom of page