Open Site Navigation
  • Merel

8 Tips voor MKB’ers in Zeeland om lokaal klanten te werven.

Bijgewerkt: mei 26

Marketingtips zijn er genoeg, maar wat is voor een MKB’er in Zeeland belangrijk en hoe bereik je plaatselijke klanten? In deze blog maken we dit concreet: waar begin je met je marketing en waar moet je op letten? In deze 8 tips lees je welke stappen je als MKB’er kunt zetten om online én plaatselijk in Zeeland op te vallen met jouw onderneming.


gif







1. Verdiep je goed in jouw niche

Klanten werven begint met marktonderzoek. Op deze manier breng je je (plaatselijke) doelgroep in kaart. Zet de volgende vragen op papier:

- Wie is mijn doelgroep?

- Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan?

- Hoe spreek ik de doelgroep aan?

- Welke (plaatselijke) concurrentie heb ik?

- Hoe onderscheid ik me?

Door deze vragen op papier te zetten, heb je eerste stap gezet om plaatselijk klanten te werven!


2. Plan je budget

De meeste MKB’er hebben geen eindeloos budget. Daarom is het belangrijk om het budget dát je hebt, slim te gebruiken. Hoeveel kost marketing dan en hoeveel mensen kun je ermee bereiken? Daar zijn gelukkig tools voor. Voorbeelden daarvan zijn:

- Google’s keyword planner

- Facebook’s Campaign planner

Als MKB’er is het belangrijk om je in Facebook te verdiepen. Op dit medium is een brede doelgroep actief. De keyword planner is minstens zo belangrijk. Door het gebruik van ‘keywords’ ofwel ‘zoekwoorden’ in je tekst, word jouw site goed gevonden door Google.


3. Zorg voor eenheid in je marketing stijl

Of je nu een groot bedrijf bent of een MKB’er in Zeeland: wees je eigen merk. Zorg voor een huisstijl en communicatie die passen bij jou bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je logo, je lettertype, kleurgebruik en de manier van communiceren. Deze stijl laat je overal terugkomen, bijvoorbeeld:

- Op je website

- Facebook

- Instagram

- In nieuwsbrieven

- Op bedrijfsvideo’s

- Door een consistente stijl te laten zien, wordt jouw bedrijf een echt merk: sterk en geloofwaardig!


4. Wervende teksten op je website

Je website van goede teksten voorzien is essentieel. In de eerste plaats zorgen goede teksten met zogeheten ‘keywords’ dat je beter gevonden wordt door Google. Jouw website komt dus hoger in de zoekresultaten te staan. Goede teksten hebben ook andere voordelen:

- Met een blog kun je laten zien wat je weet van je vakgebied: expertise!

- Je verleidt mensen om gebruik te maken van je product of dienst (hogere conversie).

Met conversie bedoelen we de mate waarin bezoekers actie ondernemen na het bezoeken van jouw website. Teksten zijn een kans om de conversie van jouw website of shop te verhogen!


Wilt u lokaal meer klanten werven? We helpen u graag! Neem contact op voor ons gratis advies.


5. Maak gebruik van Facebook

Voor MKB’ers is Facebook nog altijd een populair medium. Je kunt Facebook op twee manieren gebruiken:


Lokaal klanten werven met facebook
Social media marketing

- Maak een Facebook bedrijfspagina aan met nieuws en updates van jouw onderneming.

- Wees actief in plaatselijke Facebookgroepen van de provincie Zeeland, zodat mensen jouw bedrijf tegenkomen.

- Plaats je updates zoveel mogelijk op vaste momenten: mensen kijken hiernaar uit!

- Zet (indien van toepassing) je klanten in het zonnetje.

Het voordeel van een Facebook bedrijfspagina is dat je mensen snel op de hoogte kunt houden van je updates en aanbiedingen. Bovendien wordt Facebook geassocieerd met snelle antwoorden en sociale interactie. Je kunt dus regelrecht in contact komen (en blijven) met jouw plaatselijke doelgroep. Bij sommige MKB’ers is de Facebook pagina een echte ons-kent ons pagina geworden. En die ‘gezelligheid’ kun je precies gebruiken om lokaal bekend te worden! Lees hier hoe wij je kunnen helpen met social media marketing.

6. Creëer vertrouwen: wees social proof!

Er zijn eindeloos veel webwinkels en aanbieders van diensten. Hoe zorg je ervoor dat jij als MKB’er in Zeeland opvalt met je bedrijf? Met social proof bedoelen we dat mensen vertrouwen op aanbevelingen. Aanbevelingen kunnen bijvoorbeeld zijn:

- Reviews op je website

- Plaatselijke mond tot mond reclame

- Aanbevelingen op Facebook

Vergeten klanten vaak om een positieve review achter te laten? Vraag of ze dit willen doen. Hier kun je wat tegenover zetten: denk bijvoorbeeld aan een kortingsbon.

7. Test en analyseer

De marketing mogelijkheden lijken soms eindeloos. Hoe ga je hier slim mee om als je een plaatselijke onderneming bent? Als je echt wilt weten wat de beste marketing is voor jouw onderneming, is uittesten en analyseren de beste optie. Dit kun je als volgt doen:

- Probeer verschillende marketing kanalen uit: wat werkt het beste voor jouw doelgroep?

- Analyseer de bezoekers van jouw website met Google Analytics.

Door te testen en het gedrag van je bezoekers te analyseren, kom je erachter op welke pagina’s ze bijvoorbeeld afhaken. Je kunt zo zaken bijstellen en gericht kiezen voor bepaalde marketing. Dit maakt jouw MKB marketing een stuk effectiever én overzichtelijker.


8. Wees jezelf en zorg dat je online toegankelijk bent

Benaderbaar zijn is belangrijk voor een lokale ondernemer. Wees daarom – ook online - jezelf en doe je niet groter voor dan je bent. Door jezelf te zijn, schep je vertrouwen. Mensen zullen daardoor sneller naar jouw bedrijf toe stappen. Juist in de kleinere plaatsen in Zeeland is vertrouwen belangrijk: mond tot mond reclame speelt er nog een grote rol. En dat is voor een MKB’er in Zeeland minstens net zo belangrijk als gerichte marketing!


Wilt u lokaal meer klanten werven? We helpen u graag! Neem contact op voor ons gratis advies.


20 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven