Open Site Navigation
Logo MKB online marketing
  • Merel

10 emailmarketing tips voor uw webshop.

Haal het beste uit uw online shop met deze 10 emailmarketing tips.


In onze vorige blogs hebben we uitgelegd waarom emailmarketing belangrijk is. En hebben we tips gegeven voor een succesvolle campagne. Dit keer richten we ons op e-commerce.


Email marketing is één van de meest effectieve marketing strategieën voor online shops. Kort gezegd: het is een relatief goedkope manier om oude klanten te behouden en nieuwe klanten te werven. Zeker wanneer u goede nieuwsbrieven stuurt met relevante informatie.


Bij MKB marketing Zeeland is email marketing daarom één van onze specialiteiten. Naast effectief, is email marketing erg stabiel en persoonlijk. Tenminste, als u weet waar u op moet letten. In deze blog nemen we u mee door 10 email marketing tips, speciaal voor webshops!


De 10 tips:


1. Zorg dat bezoekers zich eenvoudig kunnen inschrijven

2. Maak inschrijven voor uw nieuwsbrief aantrekkelijk

3. Zorg voor een professionele afzender

4. Houd de e-mails kort

5. Geef relevante informatie

6. Segmenteer uw klanten: schrijf verschillende mails voor verschillende klanttypes

7. Personaliseer uw emails

8. Besteed email marketing uit

9. Stuur uw nieuwsbrief op vaste tijden én gunstige tijden

10. Tot slot: schoon uw email marketing lijst regelmatig op


Lees verder onder de afbeelding.


1. Zorg dat bezoekers zich eenvoudig kunnen inschrijven

Inschrijven voor uw mails (nieuwsbrief) moet snel, duidelijk en makkelijk zijn. Zorg ervoor dat het voor bezoekers duidelijk is dat ze zich in kunnen schrijven. Een pop-up scherm (klein scherm dat in beeld komt bij nieuwe bezoekers) kan ook de mogelijkheid bieden om voor de nieuwsbrief in te schrijven. Het is dan wel belangrijk dat deze pop-up maar één keer verschijnt: het wordt anders irritant.


Het volgende is ook belangrijk:

- Licht kort toe wat uw nieuwsbrief te bieden heeft en hoe vaak uw klant deze krijgt.

- Stuur een bevestiging van de aanmelding naar uw nieuwe nieuwsbrief abonnee.

Door uw klant een bevestiging van inschrijving te sturen is het voor hem duidelijk dat de inschrijving geslaagd is.



 

2. Maak inschrijven voor uw nieuwsbrief aantrekkelijk

Mensen krijgen dagelijks veel mail binnen. Dat al uw bezoekers of klanten zich willen inschrijven voor uw nieuwsbrief, is dus niet vanzelfsprekend.


U kunt nieuwe inschrijvingen realiseren door bijvoorbeeld:

- Een kortingsbon van 10% of een winactie te koppelen aan de inschrijving

- Een videoserie aan te bieden voor lezers van uw nieuwsbrief, die alleen uw lezers kunnen zien

- Een leuke digitale (PDF) gids aan te bieden met relevante informatie over uw product

- Een gratis sample aan te bieden (u maakt hiervoor wel verzendkosten)


Zorg ervoor dat uw ‘weggever’ regelmatig onder de aandacht gebracht wordt. Zo wordt het inschrijven voor uw nieuwsbrief ook aantrekkelijker!

 


3. Zorg voor een professionele afzender

Bij een professionele webshop hoort ook een professionele afzender. Het is dus slim als u kiest voor een emailadres zoals info@uwonlineshop of hallo@onlineshop. Mailadressen met gmail of hotmail komen minder professioneel over. Marketing afkomstig van een hotmail adres zal dus sneller in de spambox belanden.



 
gif

4. Houd de e-mails kort

We worden dagelijks overspoelt met online informatie. Door alle mail, social media en online kranten hebben de meeste mensen geen lange concentratie. Kom dus snel ter zake met uw email marketing. In de eerste regel van de tekst moet al duidelijk zijn waarom u een product in de spotlight zet en waarom het de moeite waard is. Maak de tekst verder niet te lang. Uw klant haakt zo makkelijk af tijdens het lezen en komt waarschijnlijk niet op uw webshop terecht.



 

5. Geef relevante informatie

Het geven van relevante informatie is erg belangrijk bij email marketing. Hiermee bedoelen we dat u uw klant mails stuurt met datgene wat zij willen lezen. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

- Mails met korting of informatie over de sale periode

- Nieuwsbrief over een nieuw product

- Korte, concrete tips over het gebruik van uw product (advies van de expert)

- Een welkomstmail om de inschrijving voor uw nieuwsbrief te bevestigingen

Welke mail u ook verstuurt: zorg dat hij kort maar krachtig is. Zoals we al eerder schreven, is de kans dan groter dat uw (toekomstige) klant de mail daadwerkelijk leest. Het lezen van de mail kan vervolgens prikkelen om een product te bekijken. Vergeet niet om een link in uw mail te zetten naar het product!



 


6. Segmenteer uw klanten: schrijf verschillende mails voor verschillende klanttypes

De meeste online shops ontvangen een bepaald type klanten. Deze klanten kunt u weer onderverdelen in verschillende segmenten. Zo kunt u bijvoorbeeld segmenteren op:

- type aankopen

- Interesses

- Activiteiten

- Leeftijd

De meeste email marketing software maakt dit segmenteren makkelijk, zodat u gerichtere nieuwsbrieven kunt sturen. Mails sturen met precies díe informatie die uw klant wil hebben, is een krachtige vorm van online marketing!



 


7. Personaliseer uw emails

Een mail die begint met ‘beste’ is niet erg persoonlijk. De kans dat u hiermee in de spambox belandt is groot. Bij veel email marketing pakketten heeft u de mogelijkheid om een bericht te personaliseren. U kunt de mail aan een specifieke persoon richten in de onderwerpregel en in de eerste regel van de mail. Dus in plaats van ‘beste’ schrijft u dan ‘Beste Kees of ‘Hoi Marjon’. Een persoonlijk bericht wordt altijd meer gewaardeerd.



gif

 







8. Besteed email marketing uit

Email marketing voor uw webshop is iets wat u goed zelf kunt doen. Toch heeft uitbesteden ook enkele voordelen:

- U bent minder tijd kwijt aan online marketing

- Een ervaren marketeer kan meteen de meest effectieve email marketing strategie toepassen

- Uw email marketing krijgt een vliegende start


Bij MKB Marketing Zeeland zit email marketing daarom standaard in het webshop pakket dat wij aanbieden. De resultaten voor klantretentie en het werven van nieuwe, betalende klanten zijn erg goed.



 

9. Stuur uw nieuwsbrief op vaste tijden én gunstige tijden

Als bezoekers en klanten zich inschrijven voor uw nieuwsbrief, verwachten ze die ook. Wanneer er lange tijd tussen uw mails zit, is de kans op een uitschrijving groter. Het is dus belangrijk dat u regelmatig een nieuwsbrief verstuurt. Op deze manier raakt u niet uit beeld bij trouwe klanten of potentiële klanten.

Wist u dat mensen gemiddeld gesproken vaak ’s ochtends vroeg (rond 7.00 uur) en aan het begin van de avond (19.00) hun mail lezen? Stuur bij voorkeur rond deze tijden uw mails.



 


10. Tot slot: schoon uw email marketing lijst regelmatig op

Mails die niet worden geaccepteerd bij ontvangende emailservers, komen weer terug bij u. Dit effect wordt ‘bouncen’ genoemd. Bouncing vindt plaats als de mailbox van uw ontvanger vol is, of als het emailadres niet meer bestaat. Hoe minder uw berichten bouncen, hoe betrouwbaarder uw berichten overkomen op de ontvangers. U kunt bouncen voorkomen door uw mailinglijst op tijd op te schonen.




 


Email marketing uitbesteden MKB marketing Zeeland

Met email marketing kunt u het klantenbestand van uw website flink vergroten. Dit is de reden dat wij daar graag mee aan de slag gaan voor MKB ondernemingen. Daarin onderscheiden we ons van grote online marketingbureaus door een persoonlijke en duidelijke aanpak. Online marketing – en dus email marketing – is altijd maatwerk. Alleen met maatwerk kunnen we raak schieten! Daarbij zijn we makkelijk te bereiken. Bij ons krijgt u één vast contactpersoon waarmee u samenwerkt. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van email marketing voor uw webshop? Dan kunt u gerust vrijblijvend contact opnemen.


12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven