Open Site Navigation
Logo MKB online marketing
  • Wiljan

Online marketing voor mkb in 2021 deel 4: Social media marketing in Zeeland

Bijgewerkt op: apr 3

10 miljoen Nederlands hebben Facebook, 96% van de Nederlanders is actief op social media en we zitten gemiddeld 98 minuten per dag op social media. 96%?! Meer dan anderhalf uur per dag! Toen ik deze cijfers zag schrok ik er zelf een beetje van. Dit laat wel duidelijk zien dat social media een belangrijk onderdeel is van ons leven en van online marketing. Uw klant zit gegarandeerd op sociale media, het is daarom zonde om hier als bedrijf niks mee te doen. Maar hoe pak je social media marketing het beste aan? En welk platform moet ik gebruiken? Wat voor content moet ik posten? En is adverteren op facebook interessant? In deel 4 van deze serie bepreken we social media marketing voor het MKB.

Bekijk ook onze andere delen over het laten maken van een website, webshop of google optimalisatie.


Inhoudsopgave:

- Verschillende sociale media.

- Welke zijn het grootst?

-Welke social medium moet ik gebruiken?

-Welke doelgroep zit waar?

-Dus, Welke social media?

-Adverteren op social media.

-Social media als MKB-er in Zeeland.

-Social media marketing bij MKB Marketing Zeeland.



Social media marketing in zeeland
Facebook is het grootste social media in Nederland.


Verschillende sociale media.

Ok, je ziet de enorme kansen die er liggen en wilt beginnen met social media marketing. De eerste vraag die dan natuurlijk naar boven komt is: Waar begin in? Welk platform? In 2021 hebben we inmiddels heel wat sociale media, de oude bekende: Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn maar ook relatief nieuwe sociale media als: Snapchat, Pinterest en Tiktok.


Welke zijn het grootst?

Met 10 miljoen gebruikers is Facebook het meest gebruikt in Nederland, YouTube volgt kort bij op een 2e plaats, Instagram als 3e met bijna 6 miljoen gebruikers en LinkedIn als 4e met 5 miljoen gebruikers.


Welke social medium moet ik gebruiken?

Met de cijfers van hierboven zal je al snel de neiging hebben om de grootste sociale media te gebruiken, maar dit is te kortzichtig. Net als in de hele (online) marketing moeten we ook hier vanuit de klant denken. Waar is je doelgroep en welke content wil je gaan plaatsen?


Welke doelgroep zit waar?

Er is veel overlap in gebruikers van social media. Vaak hebben mensen meerdere platforms die ze gebruiken. Toch zit er veel verschil in gebruikers van bijvoorbeeld Facebook en Tiktok. Dus welke doelgroep zit waar?

Facebook

Facebook is het meest gebruikte sociale media en heeft daarom ook de breedste doelgroep. Er kunnen hier dus veel mensen bereikt worden, maar doordat het veel gebruikt is bent je ook minder uniek en val je minder op.

YouTube

Met 9.1 miljoen gebruikers in YouTube het 2e grootste platform in Nederland. Op YouTube worden alleen video’s gepost. Het mooie van YouTube is dat vrijwel elke leeftijd categorie er gebruikt van maakt. Zelf 1 op de 3 80-plussers heeft een account. De doelgroep is dus divers en heel breed. Je zal alleen niet zomaar kijkers aantrekken zonder je video te promoten.

Instagram

Instagram heeft wat jongere gebruikers, hier moet je vooral denken van mensen tussen de 15-25 jaar. Hoe ouder de leeftijd hoe lager het percentage gebruikers in die categorie. Tussen de 15-20 jaar heeft 80% nog Instagram, tussen de 20-39 is dit nog 60%

LinkedIn

LinkedIn is het facebook voor het bedrijfsleven. Waar Facebook persoonlijk is en gaat om entertainend gaat LinkedIn over carrière en is het informatief. De doelgroep van LinkedIn zijn de werkende mensen, deze doelgroep is vanzelf spreken ook wat ouder dan bij bijv. Instagram.

Pinterest Pinterest is een wat ander social medium. Het is geen platform om dagelijks bij te houden of te updaten maar een plek voor inspiratie. Er worden collages van foto’s gemaakt waar vervolgens andere gerelateerde foto’s aan worden gelinkt. Het platform is voornamelijk populair bij vrouwen, de leeftijden zijn breder verdeeld van 20-65 jaar.

Snapchat Snapchat heeft vrijwel alleen jongeren al gebruiker. In het begin werd snapchat gebruikt om privé berichten naar elkaar te sturen die na weergave worden verwijderd. Het is inmiddels verder ontwikkeld en ‘story’s’ zijn een belangrijk onderdeel geworden. Adverteren op snapchat gebeurt met video’s in portret mode.


Tiktok Tiktok is het jongste social medium in dit lijstje en heeft ook de jongst doelgroep. Meer dan de helft van de gebruikers in onder de 20 jaar. Dit platform is daarom ideaal voor het bereiken van kinderen en jongeren. Op Tiktok worden korte video’s van korten dan een minuut gedeeld. Omdat Tiktok nog niet lang bestaat is het adverteren ook minder druk bezet waardoor het relatief weinig budget veel mensen bereikt kunnen worden.





Dus, Welke social media?

Naast doelgroep is ook content vorm belangrijk, wil je video’s, foto’s of tekst plaatsen? Als je dat in kaart hebt en je weet welke doelgroep je wilt bereiken kan er een keuze worden gemaakt op welke social media er wordt gefocust. Ik zeg media om een reden, het beste is om meer sociale media te combineren om zo op meerdere platforms gevonden te worden en zo een beter bereik te hebben. Advies nodig? We geven u graag advies hoe u het maximale uit social media marketing haalt. Neem gerust contact op!


Adverteren op social media.

Naast het organisch opbouwen van volgers door het posten van content is adverteren ook een optie. Adverteren via Social Media is vaak voordeliger en effectiever dan via traditionele media als kranten. Adverteren op Facebook is de meest gebruikte. Het voordeel van adverteren is dat u direct veel mensen kunt bereiken. Op Facebook en Instagram kan ook kan heel specifiek worden ingesteld wie u wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld op basis van geslacht, leeftijd, woonplaats of interesse. Dit zorgt ervoor dat u heel specifiek uw budget kan besteden en zo geen geld uitgeeft aan de verkeerde mensen bereiken.


Social media als MKB-er in Zeeland.


Waarschijnlijk zit u in Zeeland, dus hoe kunt u het bovenstaande gebruiken in uw marketing? Het voordeel van Social Media is dat het heel goed gebruikt kan worden om lokaal klanten te bereiken. Bij het opbouwen van volgers via social media is lokaal beginnen juist geschikt. Bekende van volgers zien wat jouw volgers liken of delen, waardoor je content als een vlek verspreidt. Ook adverteren op social media kan perfect lokaal. Er kan worden ingesteld in welke regio u mensen wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld Zeeland, of zelfs Middelburg zijn.


Social media marketing bij MKB Marketing Zeeland.

Geen tijd voor social media? Geen digitale vingers? Of social media professioneel aanpakken? MKB Marketing Zeeland kan jou helpen social media optimaal te benutten of dit zelf helemaal voor jou doen zodat je er geen omkijken naar hebt. Wij kunnen professionele content maken, advertentie instellen en uw bereik vergroten zodat u meer bereik en uiteindelijk meer klanten uit social media haalt. Meer halen uit social media? Neem contact op.




20 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven