Open Site Navigation
Logo MKB online marketing
  • Wiljan

Internetgedrag in Coronatijd internet trends van 2020

In ons vorige blog hebben we het gehad over de impact van corona op ons social-media gedrag. Dit keer kijken we naar de trends op internet en in ons zoekgedrag.


Corona heeft bij ons allemaal een impact gehad op ons leven, maar ook op ons social media en algemeen internetgedrag. Dat laatste heeft op zichzelf wat interessante ontwikkelingen met zich meegebracht. Hoe we met zijn allen opzoek gingen naar verbintenis en daarvoor de meest creatieve middelen en content bedachten. Nieuwe internet trends die ontstonden tijdens de pandemie. In deze blog vertel ik u er meer over.



Internetgedrag coronatijd


Senioren en internet

Het dataverbruik schoot tijdens de pandemie door het dak. Omdat we allemaal thuis zaten verbruikten we ook gigantisch veel data . Ook de senioren in ons land zijn er flink op los gegaan. Daar waar veel eerst een boek pakten, grepen veel de laptop erbij. Voor een online spelletje of om te videobellen met hun kleinkinderen. Van de ondervraagden ouderen zegt 90% dagelijks het internet te gebruiken. Qua apparaten is het een beetje verdeeld. Ruim de helft gebruikt een computer om te internetten, een kwart een tablet en een klein deel van 21% zegt hiervoor een smartphone te gebruiken.



Trends

Met de maatschappelijke veranderingen veranderde ook de maatschappelijke interesses. Dit was te herleiden uit de meest gebruikte zoektermen op sites zoals beslist.nl en fashionschick. Tijdens de pandemie hadden we met zijn alle een gigantische behoefte aan hygiëne producten. Omdat iedereen thuiszat waren thuisproducten en diensten ook extra in trek. Ook werden er opvallend veel sportartikelen opgezocht en verkocht ondanks dat de sportscholen lang deels of zelfs helemaal gesloten waren. Ook wilden mensen graag producten hebben waarmee ze thuis aan de slag konden. Dit was te zien aan de stijging in zoektermen gerelateerd aan klussen. De koks of lerend koks onder ons hebben ook niet stilgezeten. De meest gebruikte zoektermen hadden namelijk te maken met recepten.


beslist.nl en fashionschick registreerden stijgingen bij zoekopdrachten naar hygiëne producten, benodigdheden voor thuis en sportspullen. Mondkapjes handreinigers waren de meest gezochte producten na de persconferentie op 28 september 2019. Daarnaast waren er natuurlijk ook dalers in de zoektermen. Vooral feest gerelateerde artikelen daalden flink.


Internet zoektrends



Deze trends zien we ook terug in ons zoekgedrag op Google. Hieronder een lijstje met de meest trending zoektermen in 2020.


Top trending zoekopdrachten van 2020 in Nederland volgens google:

Coronavirus RIVM Verkiezingen Amerika Coronavirus Nederland Snappet Kobe Bryant Fred van Leer iPhone 12 Corona Dashboard Joe Biden

Top trending nieuws

Corona persconferentie Amerikaanse verkiezingen Koningsdag thuis Storm Dennis Scholen dicht Iran Beiroet Storm Ellen Black Lives Matter Wit Rusland


Top trending ‘Waarom…?’:

… zijn cornflakes uitgevonden? … hamsteren we wc-papier? … hangt de vlag uit vandaag? … heet het coronavirus? … is de lucht blauw? … zijn er zo veel (corona)doden in Italië? … speelt Ajax met een rouwband? … zijn luiaards traag? … worden nertsen gefokt? … werd George Floyd gearresteerd?




Top trending Nederlandse artiesten:


Nederlandse artiesten Marco Borsato Iris Hond Noortje Herlaar Ernst Daniël Smid Akwasi Jan Dulles Stef Bos Rob Dekay Lange Frans Wulf


Zoektrends 2020

Corona en nieuws

Ook nieuwsbronnen profiteerden flink van de coronacrisis. Zoals het AD waar het dagelijks uniek bereik alleen in de maand maart al omhoog ging met 2,8 miljoen. Dat uniek bereik vindt nu zijn gemiddelde op ongeveer 2,5 miljoen unieke gebruikers per dag. Dat is een verbetering van zo’n 300.000 dagelijkse gebruikers ten opzichte van 2019. In oktober 2020 werd een piek geregistreerd van 500.000 extra unieke gebruikers. Rond deze tijd waren in Amerika de verkiezingen bezig. Iets dat gewoonlijk de hele wereld in spanning houd. Ook waren we met zijn allen in de ban van george floyd, black lives matter, en de explosie in Beiroet.

“Ook bij de regionale titels van ADR Nieuwsmedia en AD.nl zien we online een flinke stijging in maandbereik. Waar ADR Digitaal in februari 2020 nog 51% van Nederland (6+) bereikte, is dit in oktober gegroeid naar maar liefst 61%. Het AD was in zowel september als oktober het grootste nieuwsmerk (54% van Nederland per maand), op de voet gevolgd door NOS en NU.nl.” Aldus DPG Media.


Mobiel & Internet

In dit tijdperk van vouwbare telefoons en tablets worden alle mobiele versies van uw lievelingsdiensten alleen maar populairder, zou u denken. Maar in de VS is niets is minder waar volgens een rapport van de New York Times. Uit het onderzoek naar het huidige internetgebruik van de Amerikanen blijkt dat de webversies het afgelopen jaar een stuk populairder is geworden. Website verkeer dat in vergelijking hard steeg was vooral te zien bij Facebook, Netflix en YouTube. Hier in Nederland hebben wij deze ontwikkeling in mindere mate meegemaakt. Meer over de impact over social media? lees onze vorige blog.




Videodiensten & Social media

Buiten chatten en posten op social media zijn we bepaalde diensten ook gaan gebruiken voor een heel andere vorm van entertainment, videochatten. Veel grote diensten die dit nog volledig particulier aanboden zijn dit wel toegankelijk gaan maken voor het bedrijven en vergaderingen.




5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven